Våga yoga

Träning kan utföras i många olika former såsom individuell styrketräning eller gruppträning på gym, lag- och parträning, cykling, löpning, gång, paddling, surfing och mycket annat.

Icke att förglömma är dock de träningsformer som lägger stor vikt vid mental träning och ett fysiskt och psykiskt välmående.

Aktiviteter som pilates och yoga lägger fokus på andning och psykisk närvaro vilket sänker pulsen och minskar utsöndringen av vårat stresshormon. Därmed kan denna träningsform utgöra ett bra komplement till en vardag med ett högt tempo.

Idag lever många människor med en upplevelse av stor press både från sig själv, sin omgivning och från samhället. I en alltför pressad vardag mår vi inte bra av ännu fler måsten, som att känna sig stressad över att behöva utnyttja sitt träningskort på gymmet eller ta sig ut i löparspåret för att få sin motion. Istället bör vi aktivera oss av egen vilja, med en positiv inställning och för att öka vårt eget välmående. Därmed är det viktigt att hitta träningsformer som du själv trivs med och som passar in i ditt liv. Varva gärna din träning med olika former av aktiviteter som du trivs med, så får både din kropp och ditt psyke en varierad träning.

Om du upplever att ditt liv känns hektiskt eller att du vill känna ett ökat lugn är mental träning som yoga en mycket bra träningsform. När stressen intas tenderar vi att andas mer ytligt, främst via bröstet vilket exkluderar magpartiet. Med andningsträning lär du dig att använda lugnare andetag och andas djupare med magen, vilket minskar din stress och ökar lugnhormonet oxytocin. Att fokusera på att vara närvarande i nuet ökar även din livskvalitet genom att minska oroliga tankar och stänga av alla måsten.

I hälsofrämjande träning hör kropp och själ samman och är lika viktiga delar. Hur du själv väljer att aktivera dig är självfallet upp till dig, vad du trivs med och mår bra av. Viktigt är att inte glömma ditt psykiska välmående i dagens träningsdjungel, som lätt fokuserar på den kroppsliga påverkan av din träning. Varför inte våga yoga?!

Text: Josefine Lindqvist