Sola säkert

Solens strålar är stark oavsett om det är vinter, sommer, höst eller vår och det är viktigt att skydda huden hos både stora och små.

Små barn har känsligare hy än vad vi vuxna har och bör skyddas med både kläder och naturlig solkräm. Läs våra 10 bästa tips för att skydda dig och sola på ett smart och enkelt vis!

När du väljer solkräm, så bör du ta hänsyn till både märke och effektivitet samt om den är naturlig eller innehåller tillsatser. Det är farligare att använda solkrämer fulla med gifter, istället för att undvika dem men allra bäst är naturligtvis att använda en kräm som är både skyddande och naturlig.
 
1. Smörj in barnen ordentligt, med jämna mellanrum, med en vattenresistent solkräm och var noga med att lägga tjocka lager på känsliga områden.


2. Förvara solkrämen i en solskyddande miljö och helst i en kylväska. Undvik att ha den stå i det direkta solljuset och/eller att förvara den i en varm bil.


3. Solens gassande kan gärna dämpas med solhattar, parasoll eller skugga som ger avkoppling för huden. Vila ögonen vila med hjälp av solglasögon och knoppen med hjälp av regelbundna badturer eller en stund inomhus.


4. Smörj in huden ordentligt efter solningen och då gärna med en naturlig, fet cremé eller med vanlig kallpressad rapsolja. Även återfuktande hårinpackningar och ansiktsmasker är att rekommendera.
 
5. Hudens skydd förbättras avsevärt genom en näringsrik kost. E-vitaminer ökar hudens elastik och antioxidantrik mat ger bättre immunförsvar och motstånd mot sjukdomar. Öka intaget av lykopen från tomater eller tomatbaserade livsmedel för att öka skyddet ytterligare.
 
6. Sola alltid med förnuft och undvik de mest stekande soltimmarna mitt på dagen och långa soldagar som ger huden röd eller bränd.
 
7. Om du mot all förmodan bränner dig, så kan det lättast kylas ner och förbättras med vanlig aloe vera-gele eller kylbalsam.


8. Drick ordentligt med vätska när du vistas i solen. Ditt vätskeintag bör ligga på 2-3 liter per dag inkluderat måltidsdrycker m.m. Till detta tillkommer 1 liter extra vätska per 10 graders temperaturökning från 20 grader. Dvs: om detär 30 grader ute så är det rekommenderade intaget 3-4 liter.
 
9. Även varma solskensdagar kräver tillförsel av energi till små lekfyllda barn eller solande vuxna. Glöm inte att äta lunch även om ni är på stranden eller på resa. Packa kylväskan med frukt, nötter, frön, grönsaksstavar, matiga sallader och fullkornsmackor och gott om vatten. Gör egen hemmagjord isglass eller iskrossmoothie genom att mixa vatten eller yoghurt med banan och jordgubb och sedan frysa in.
 
10. Passa på att vistas i solskenet, boosta D-vitamin och värme samtidigt som du motionerar. Cykelturer, simning eller badning, strandolleyboll, golf eller fotboll kan vara härliga utomhusalternativ för att vistas ute och samtidigt få lite fläkt när solen är som hetast.