Pulsträning och måltidsplacering vid träning

För att träna kondition och bränna fett bör du ligga på 70-80% av din maxpuls. Ligger du högre använder du dig istället av kolhydrater och utövar en uthållighetsträning.

Varefter du får ett starkare hjärta, så behöver det inte pumpa ut blod lika ofta och spar därmed på slag.

Text: Zarah Öberg

Din maxpuls ligger ungefär på 220 – din ålder. Vid rekommenderade 70-80% känner du att du blir svettig, lite flåsig och har svårt att prata. Du kan jämföra träningen med en snabb promenad, inlines, cykling m.m.

När du väljer att träna hårdare bör din kropp vara förbered med gott om energi och det är vid elitträning som kolhydratladdning kan vara aktuellt.

Vid vanlig motionsträning bör du äta 2 timmar innan passet. Kroppens matsmältning behöver 2 timmar till sitt förfogande och kräver då stora delar av blodet till magens bearbetning. Vänta tills denna process är över, så har du maximal effekt av ditt pass. Efter passet så bör du fylla på med mat så snart som möjligt för att hjälpa kroppen att återhämta sig. Kroppens byggstenar finns i protein, men kroppen behöver alla energikällor, vitaminer och mineraler för att må bra. Samma rekommendationer gäller för både stora och små!