När barn inte vill äta grönsaker?


Roliga recept. Leta reda på roliga recept baserade på frukt och grönsaker eller hitta
på ett recept själv. Variera och förnya ditt sätt att servera frukt och
grönsaker.

Här följer ett antal förslag på nya ideér:

    * Servera frukten tärnad i en fruktsallad. Ingredienser som tex: melon, papaya, passionsfrukt, kiwi, ananas.
    * För att piffa till din sallad kan du tillsätta melon, passionsfrukt, frön eller nötter.
    * Lägg physalis i en skål tillsammans med en kula youghurtglass .
    * Skär frukt i bitar och trä dem på ett spett och servera som fruktspett.
    * Servera barnen färska bär till gröt, fil, youghurt eller pannkakor.
    * Mixa mjölk, frysta bär, yoghurt och eventuellt lite glass till en smoothies eller nyttig milkshake.
    * Grilla aubergine eller zuccini till måltiden och en banan till efterrätt.
    * Stek broccoli och paprika i 1 msk sweet chilli
    * Det finns andra grönsaker än tomat och gurka

Lås inte din kost kring de vanliga grönsakerna och frukterna som tex: tomat, gurka, sallad, banan och äpple. Dessa livsmedel är bra alternativ, men kan var svåra och tråkiga att basera en frukt- och grönsaksrik kost på. Om du tänker på att barnen gillar söta och goda livsmedel så förstår du att de faktiskt i de flesta fall tycker om frukt och grönt. Till saken hör att vi i sverige till stor del äter de grönsaker som är baserade på vatten. Gurka, tomat och sallad är relativt vanliga och hör till den kategori vi äter mest. Orsaken till detta kan vara priset, enkelheten, lätttillgängligheten eller helt enkelt att vi har fastnat i ett mönster. Eftersom barn gillar söta produkter så finns det ett stort antal frukter, bär och grönsaker som tilltalar dem.

Försök att byta ut de vanliga, fiberfattiga och vattenfyllda grönsakerna mot ovanliga, roliga och färgrika alternativ.

Frukter eller grönsaker som du kan servera till maten eller som mellanmål:

    *
      Passionsfrukt
    *
      Äpple
    *
      Papaya
    *
      Päron
    *
      Nötter
    *
      Melon
    *
      Physalis
    *
      Jordgubbar
    *
      Ananas
    *
      Blåbär
    *
      Zuccini
    *
      Hjortron
    *
      Aubergine
    *
      Smultron
    *
      Blomkål
    *
      Rädisor
    *
      Morötter
    *
      Sharonfruit
    *
      Rivna morötter
    *
      Kiwi
    *
      Brysselkål
    *
      Majs
    *
      Rödkål
    *
      Minimajs
    *
      Vitkål
    *
      Broccoli
    *
      Rödbetor
    *
      Hallon
    *
      Spenat
    *
      Banan
    *
      Kokta morötter
    *
      Paprika
    *
      Haricoverts
    *
      Tomat
    *
      Gurka
    *
      Isbergssallad
    *
      Romansallad
    *
      Ruccola

Sund mat behöver inte vara tråkig
Mat som är bra för kroppen kan genom en bra kombination tilltala såväl ögat som magen.

Vi behöver inte mängder av omättat fett eller socker för att en måltid ska vara iögonfallande och god. För ögats tillfredställelse finns grönsaker och frukt och för tungan finns kryddor och vegatibiliska oljor. Vi behöver tänka till och utveckla och förnya våra kostvanor. Prova vegetariska varianter, exprementera med färger och äta fisk, fisk och åter fisk. Lär dina barn att ”bra” mat inte behöver innebära en trist och smaklös kost. Försök att förhöja maten med naturliga produkter så som färska bär och frukter, grönsaker och kryddor. Ta det dock sparsamt med salt eftersom salt inte ska överdoseras. Särskilt inte för barn- och ungdomsår.

Ge maten liv med färger
Den sprakande röda, den envist gula eller den vackert oranga färgen återfinns i flertalet grönsaker. Ofta är det i den grönsaksrika kosten som färger tar vid. Vi bör vara medvetna om att alla färger represanterar olika vitaminer och en färgglad tallrikskombination är att föredra.

Ge smak av kryddor istället för socker och fett
Fett och socker fungerar som smakförhöjare i vår kost. Är du van att äta fet och söt kost, så kan ett fullkornsalternativ eller fettsnål mat upplevas som smaklöst. Kryddor är då ett alldeles utmärkt alternativ till den andra ohälsosamma kosten. Försök att krydda maten mer och testa nya roliga kryddor. De kryddor som kommer från vissa delar av växtriket har även positiva inverkningar på hälsan. Tänk på att undvika en saltrik kost.

Tips på bra kryddor kan vara;

    * Basilika
    * Oregano
    * Spiskummin
    * Chilipeppar
    * Paprikakrydda
    * Ingefära
    * Kardemumma
    * Kanel
    * Gurkmeja
    * Curry
    * Gul asiatisk curry
    * Grön asiatisk curry
    * Röd asiatisk curry
    * Vitlök
    * Lökkrydda
    * Örtsalt
    * Havssalt
    * Grillkrydda
    * Kebabkrydda
    * Peppar (trepeppar, fempeppar, svartpappar, vitpeppar)
    * Citronkrydda

Halvfabrikat
En kostrådgivare rekommenderar inte gärna produkter gjorda i utförandet halvfabrikat. Anledningen till detta är främst att en vanlig konsument inte kan skilja bra produkter från de dåliga. Kost som inte tillagas från ursprunglig råvara till en färdig måltid kan vara svår att överblicka. För en konsument är den halvfärdiga produktens innehåll relevant och bör beaktas. Produkterna innehåller ofta de ovan nämnda smakförhöjarna fett och socker. Den energi som produkten ger, kan i många fall inte sättas i relation till det innehållande näringsinnehållet. Vi måste dock vara realistiska och med den tidspress som kommer till följd av ett effektivt samhälle, måste vi ibland tänja på gränserna. I stressiga perioder kan man med fördel servera sina barn en kost baserad på halvfabrikat. De aspekter som då bör tas i akt är:

    * Baskosten bör kompletteras med 2-3 mellanmål dag
    * Varje måltid bör bestå av råa eller kokta grönsaker
    * Det är ytterst viktigt att kalciumbehovet täcks
    * Produkten bör innehålla minsta möjliga andelen socker
    * Byt makaroner och potatismos mot fullkornspasta respektive kokt potatis

Måltidsförslag baserade på produkter inom halvfabrikat kan vara:

    * Färdigstekta köttbullar med fullkornspasta och sockerfri ketchup
    * Fiskpinnar med kokt potatis och dillsås (På lättmjölk)
    * Kokt potatis med kalkon/skinka i skivor och kokta ärtor/morötter
    * Vegetarisk quornpyttipanna med skivade rödbetor
    * Ost- och skinkpaj med en liten tomatsallad
    * Färdigstekta hamburgare med grova hamburgerbröd, sallad, tomat och sockerfri ketchup
    * Wokgrönsaker med färdigskuren kycklingfilé, ostronsås, soja och chillisås
    * Snabbsoppa och ost- och skinktoast

En måltid bestående av halvfabrikat kan gå fortare än att laga maten helt från grunden. Den behöver inte heller innehålla mindre näring och energi. Vi bör dock vara observanta på innehållet och undvika de produkter som innehåller alltför mycket fett och socker. En ytterligare aspekt är den kostnadshöjning som en halvfärdig produkt innebär. Måltiden blir i de flesta fall dyrare än en måltid lagad från grunden, men satt i relation till helt färdig hämtmat och snabbmat är priset ändå överkomligt. Det får inte heller glömmas bort att en näringrik kost bidrar till hälsovinster som kan motivera en ökad matkassa.

Vitamintabletter
Ditt barn behöver en stor mängd vitaminer och mineraler för att må bra. Det bästa sättet att tillgodose det dagliga behovet är at äta en välbalanserad och varierad kost. Ibland kan det finnas anledning till att komplettera barnets dagliga måltider med vitamintabletter. Det viktig är dock att det finns grund till utfyllnaden.

Många föräldrar ger sina barn vitamintabletter på grund av sin okunskap och sin rädsla inför att barnet inte ska få i sig det som krävs. Vitamintabletter ska tillföras som ett komplement vid bristfällig kost som vid allergi (laktos), eller näringsfttig kost. En kost som kompleteras med tabletter blir ofta snäppet dyrare än ”vanlig kost” och bör därför i den mån det går ersättas med ”riktiga” vitaminer. Undantag är AD-vitamintillskott som krävs under de första 2 levnadsåren.

Delaktighet
Människans önskan om delaktighet är stor och vi letar varje dag efter sätt som får oss att känna meningsfulla . Delaktighet skapar självförtroende, VI-känsla, känsla av att känna sig speciell och oumbärlig. Vi vill finnas till hands och vi vill betyda något för andra männiksor och dess verksamheter. Genom att göra hela familjen delaktig i alla beslut, verksamheter och åtaganden så kommer familjemedlemmarna att känna sig sedda, hörda och speciella. Låt barnen göra sin åsikt hörd, låt dem synas och ta del av allt det ni vuxna upplever.

Gör ingen skillnad på ”er vuxna” och ”er barn” utan försök att se er ur ett VI-perspektiv där alla räknas lika. Låt ditt barn ta del av planering och utförandet av vardagssysslor för att visa hur det fungerar i ett hushåll. Delaktigheten bidrar till en trygghet och en känsla av att finnas, synas och få bidra.

Veckomeny för ”alla”
Ett bra sätt att tillföra familjen en trevlig atmosfär kring mat är att göra alla familjemedlemmar delaktiga. En timme per vecka kan med fördel avläggas till matplanering, då alla får göra sina önskemål hörda. En matsedel inför veckan innebär en smidigare veckohandlingen, alla vet vad som serveras från dag till dag och alla måltider kan mer eller mindre tilltala alla familjens medlemmar. Barnen kan med glädje känna sig delaktiga och få framföra de eventuella önskemål som finns. Om måltiden inte tilltalar er nya ”sunda” linje, så kan recepten göras om en smula och anpassas. Ta med grönsaker och frukt i planeringen så att de alltid finns hemma och blir ett naturligt inslag vid matbordet. I veckomenyn kan ni även planera in de snacks, och det godis som barnen ska få under veckan. Om veckoransonen innebär en skål chips på lördagen så kan detta planeras in. Planera också in trevliga, men sunda efterrätter som förgyller måltiderna. De kommer båda förnöja måltiden och även ge er en liten stund extra tillsammans vid matbordet.

Förslag på efterrätter kan vara:

    * En liten skål fruktsallad
    * En liten kula glass med physsalis
    * En smoothie gjord på yoghurt, lättmjölk, banan och frysta bär
    * Frysta bär med rostade nötter
    * Fruktspett (grillspett med frukttärningar)

Handla tillsammans hela familjen
När veckoplaneringen är klar så sammanställer ni den och skriver upp alla produkter som behövs för veckan. Hemligheten även i detta skede är delaktigheten. I den mån det går kan ni försöka att veckohandla tillsammans, hela familjen. Ni får en extra stund då hela familjen är samlad, er vi-känsla ökar och barnen utvecklar kunskap kring ett sunt tänkande. När i är i affären så följer ni ALLTID listan och ni kommer hem med de produkter som ni behöver. Denna form av shopping minskar risken att onödiga produkter slinker med. Det vi köper hem, äter vi också upp.

Ett bra sätt att minska okynnesätningen är att inte köpa hem onödiga produkter, annat än de produkter som är inplanerade på listan. Att ha sparsamt med godsaker hemma och planera in de stunder som de innehåller gör att dina barn inte gör det för vana att skåpäta.

    * När ni kommer fram till kassan, ställ er vid sidan och se över vad som finns i vagnen. Har något onödigt slunkit ned så lägg tillbaka det i hyllan. Det är nyttigt att bli tvungen att lägga tillbaka det på varans ursprungliga plats.
    * Följ inköpslistan
    * Handla inte när du eller dina barn är hungriga
    * Ta dig tid att handla i lugn och ro

Tallriksmodellen
Som förälder kan det vara svårt att veta hur ett barns måltid ska se ut. Ett enkelt och icke tidskrävande sätt är att följa tallriksmodellen. Denna vägledning är baserad på tre profilers olika förbrukningar. Baseringen gäller framförallt vuxna människor men kan som fördel användas som ett riktmärke även för barn. Tänk 1/3 råa eller kokta grönsaker, 1/3 kött, fågel, fisk och 1/3 pasta, potatis. Måltiden kan kompletteras med en smörgås och gärna avslutas med en liten fruktsallad. Drycken kan bestå av ett glas mjölk, ett glas osötad juice eller ett glas vatten. Lunchdryck bör inte vara läsk, saft eller sötad juice.

För att förgylla måltiden:

    * Familjen bör äta samtdigt så ofta det är möjligt
    * Alla eventuella komplement till maten bör finnas på bordet så det inte blir ”spring”
    * Ha gärna som regel att inte svara i telefonen när ni sitter vid matbordet
    * Lå maten smycka tallriken, genom fina uppläggningar och grönsakernas vackra färger
    * Tvinga inte barnen att äta upp all mat om de inte orkar (Detta kan resultera i att de äter mer än de behöver)
    * Ät sakta och se till att måltiden får ta den tid den tar
    * Se stunden som en trevlig uppdatering av dagens aktiviteter
    * Ät vid ett matbord och inte framför tv:n
    * Läs inte tidning eller se på tv (Medierna tar bort fokusen kring maten, vilket ofta innebär att matintaget blir större än vad som krävs. Dvs: du noterar inte hur mycket du äter)

Mellanmål
Vikten av ett mellanmål skall inte underskattas. Mellanmål sprider energiintaget jämnt över dagen, stabiliserar vårt blodsocker och gör att vi orkar mer. Barn bör äta mellanmål på förmiddagen, på eftermiddagen och i vissa fall även som ett kvällsmål. Om barnet äter små måltider fyller mellanmål funktionen som ett extra tillfälle att få energi, medan ett barn som äter stora portioner kan stilla sin hunger genom att äta mer regelbundet. Mellanmålen ger en stabilitet under dagen och är bra för att undvika att stor hunger uppstår. Regelbundna måltider och mellanmål hjälper vårt blodsocker att hålla en jämn nivå och håller förbränningsfunktionen puttrande.

Inspiration!

Frukt och Grönt

Rödlök

Rödlöken är släkt med den gula löken men är inte lika stark i smaken. I den röda lökens skal sitter antioxidanter som motverkar fria radikalers nedbrytande av kroppens celler. Antioxidanterna sitter i den röda färgen och är detsamma som vitaminer. Rödlöken är ett bra alternativ att använda i matlagningen till någon som inte tycker om vanlig lök.
Tips: Lägg en gul skalad lök i vattenbad i kylen under natten. Den blir inte lika stark i smaken och tilltalar de flesta smaklökar.

Röd Paprika

Paprika är en växt som endast lever över en säsong. Paprikan finns i färgerna röd, gul (orange) och grön och är släkt med tomat och aubergine.
Grön paprika är besk och c-vitaminrik, medan den röda och gula paprikan har mer färg, är antioxidantrika och sötare i smaken.
Tips: Den gröna paprika har långa kolhydratkedjor och är därmed inte tilltalande i en sallad p.g.a. beskheten. När du tillagar den så delar kedjorna sig i mindre bitar och paprikan blir sötare. Använd den alltså i tillagad tillstånd.

Rött Äpple

Äpplen är ett fantastiskt mellanmål och lätt att ”slänga ned i väskan”. Den röda färgen kännetecknar även här en starkare sötma än i det gröna äpplet. Äpple innehåller fibrer, vitaminer, mineraler och tillför ytterst lite energi jämfört med andra livsmedel.
Tips: Om ett uppskuret äpple blir brunt så kan du pensla det med citronsaft. Citronsaften tar bort oxideringen som skett vid kontakten med syre och gör att frukten återigen blir vitgul i köttet.

Blåbär

Lingonriset ligger kvar utmed marken året om, medan blåbärsriser fäller sina blad till vintern. Blåbär är en av våra mest antioxidantrika källor och i den svartblåa färgen är det sprängfyllt med vitaminer. Bäret är viktigt för djuren och är en av de vanligaste buskarna i Sverige. Vi använder dem oftast i saft och sylt men även i matlagning och desserter är de fantastiska på grund av sin sötma.
Tips: Blåbär som växer i Norrland innhåller mer C-vitamin än de som växer i Danmark eller Tyskaland. Anledningen till detta är naturens egna reglage. Vi i Sverige behöver mer C-vitamin under hösten eftersom vi lever i ett mörkare klimat under vintern.

Papaya

Papayan är söt, smakrik och har ett gult fruktkött med ett vackert kärnhus. Skalet är grönt i början av mognadsprocessen och övergår sedan till att bli gult. Papaya främst i salsa och exotiska såser.
Tips: För att förhäva smaken kan en fruktsallad med papaya och någon av medlemmarna i citrusfrukt-familjen göra underverk!

Mango

Mangon växer på ett träd och finns i många olika varianter. De skiljer sig både i smak och utseende men är i alla avseenden en stor A-vitaminkälla. Sveriges vanligaste är den gröna, lite ovala mangon. Till skillnad från de flesta andra frukter så är de röda i början av mogningsperioden och blir gröna i moget tillstånd. Mango är sött och smakrikt men innehåller lika mycket energi som ett äpple. Numera är Mangon nästan lika vanlig som ananas och banan om vi tänker ur importsynpunkt.
Tips: Använd mango i din matlagning som en alternativ sötningskälla. Koka med hackad mango i dina såser eller grytor istället för att tillsätta socker. Det ger sötma, bindning och extra fibrer.

Granatäpple

Granatäpplet består av ett hårt skal och med ett innehåll av små, röda och hårda kärnor. De kan användas i fruktsallad eller för att söta tex: gröt.
Frukten är lika stort som ett vanligt äpple, är syrlig och vitaminrik. Presic som i ovan nämnda bär och frukter så kännetecknar den röda färgen ett vitaminrikt innehåll.
Tips: Färgen kan pressar ur frukten och används till färgsättning av bland annat drinkar.

Fänkål

Fänkålen har en lakritsliknande smak och är C-vitaminrik. Den ser inte mycket ut för världen men är en fantastisk smaksättare i rotfruktssoppor eller rotfruktsmos. Den kan ätas både rå, tillagad och är stark i smaken.
Tips: Fänkålens starka smak tar ofta överhanden i maten. För att undvika detta så kan du använda naturell yoghurt som neutraliserar den fräna smaken. Använd 2 msk naturell yoghurt till 1 dl fänkål.

Selleri

Sellerin är på gränsen till genomskinlig och vit i färgen. Den kan ätas rå eller tillagad och är ett bra tillskott i soppor och grytor. Den är nästintill smaklös men framhävs med chilli eller peppar. Skär den i stavar och använd tillsammans med andra rotfrukter genom tillagning i ugnen.
Tips: Selleri är supergott att doppa i dipp. Gör dippen på 1 dl kesella, 2 msk naturell yoghurt och färska örter. Mjölksockret i yoghurten slår ut beskheten i kesellan. Nyttigt, proteinrikt och ett annorlunda, men nyttigt snacks.

Grapefrukt

Grapefrukt är släkt med pomelon som är en större medlem i citrusfamiljen. Den växer på träd i klasar, är bitter och besk i smaken. Garpefruktköttet är c-vitaminrikt och påverkar surheten i magen så att ph-värdet i magen blir lägre.
Tips: Om du har blåsor i munnen så hjälper grapefruktsaften till att skynda på processen och vips så är blåsan borta.

Kumquat

Kumquat är små citrusfrukter som ursprungligen växte på små träd i Kina. De ser ut som små ovala apelsiner och äta med skalet på. Det finns både ovala och runda kumquat´s men den ovala är vanligast i Sverige.
Tips! Ta med dig en påse kumquats till festen som ditt snacksbidrag. Otroligt uppskattat både av stora och små!

Litchi

Litchi har ett vitt fruktkött med en smak som påminner om lime. Frukten kommer från Kina och var en av de frukter som ansågs tillhöra de rika släkterna.
Tips:Gör hål i frukten med en nål eller kniv och låt saften rinna ut. Blanda den med creme fraiche och använd som en kall grillsås.

Tänkvärt tips!

Grönsaker och frukt är:

– vitamin- och mineralrika
– fyllda med fibrer
– en bra ersättning till sötsaker
– är mättande och ger dig mindre sug efter annat
– nyttigast om du blandar alla färger
– helt okej som frysta alternativ

Och… Bär som är odlade i Sverige innehåller mer näring än importerade p.g.a. midnattssolen