Hälsosamt julstök

Nu mina vänner är det äntligen jul igen. Visst är det fantastiskt härligt med mörka myskvällar och snön som glittar i solskenet. Använd en helgdag till att pyssla och göra nyttigt julgodis tillsammans med era små yrväder. Mörk choklad, rispuffar, frukter, nötter och russin är härliga ingredienser som kan kryddas med de juliga kryddorna kanel och ingefära.



Vardagsmotionera, gör ni bäst med snölekar så som pulka, skidor, snöbollskrig eller snöskottning.


Tänk på att det går att unna sig lite vardagslyx, så länge det är i rätt mängd. Här kommer mina bästa tips för ett lite hälsosammare julbord. Laga maten tillsammans, så får ni tillsammanstid på köpet.


1. Sill innehåller bra fetter men låt lagen rinna av eftersom den innehåller socker.
2. Tillaga Jansson m.m. på havremjölk eller matlagningsgrädde istället för att använda grädda
3. Keso är kanonbra alternativ till vanlig fet ost.
4. Söta julbrödet med frukt istället för att använda sirap eller socker.
5. Glögg innehåller mycket socker men du kan göra en egen variant på lågsockrad svartvinbärssaft kokad tillsammans med glöggkryddor.
6. Kanel är blodsockersänkande och lugnar alla småttingars oroliga julmagar.
7. Rör er ordentligt mellan måltiderna, så att ni inte får ont i magen och känner är piggare.
8. Nötter är ett perfekt julsnacks... undvik chokladaskarna!
9. Handla det du behöver och hoppa över alla multiköp och dragpriser.
10. Ge bort en rolig sak att göra tillsammans istället för att bara slå in materiella ting.