Frukt- och gröntinspiration

Rödlöken är släkt med den gula löken men är inte lika stark i smaken. I den röda lökens skal sitter antioxidanter som motverkar fria radikalers nedbrytande av kroppens celler.

Antioxidanterna sitter i den röda färgen och är detsamma som vitaminer. Rödlöken är ett bra alternativ att använda i matlagningen till någon som inte tycker om vanlig lök.

Röd Paprika
Paprika är en växt som endast lever över en säsong. Paprikan finns i färgerna röd, gul (orange) och grön och är släkt med tomat och aubergine.
Grön paprika är besk och c-vitaminrik, medan den röda och gula paprikan har mer färg, är antioxidantrika och sötare i smaken.
Tips: Den gröna paprika har långa kolhydratkedjor och är därmed inte tilltalande i en sallad p.g.a. beskheten. När du tillagar den så delar kedjorna sig i mindre bitar och paprikan blir sötare. Använd den alltså i tillagad tillstånd.

Rött Äpple
Äpplen är ett fantastiskt mellanmål och lätt att ”slänga ned i väskan”. Den röda färgen kännetecknar även här en starkare sötma än i det gröna äpplet. Äpple innehåller fibrer, vitaminer, mineraler och tillför ytterst lite energi jämfört med andra livsmedel.
Tips: Om ett uppskuret äpple blir brunt så kan du pensla det med citronsaft. Citronsaften tar bort oxideringen som skett vid kontakten med syre och gör att frukten återigen blir vitgul i köttet.

Blåbär
Lingonriset ligger kvar utmed marken året om, medan blåbärsriser fäller sina blad till vintern. Blåbär är en av våra mest antioxidantrika källor och i den svartblåa färgen är det sprängfyllt med vitaminer. Bäret är viktigt för djuren och är en av de vanligaste buskarna i Sverige. Vi använder dem oftast i saft och sylt men även i matlagning och desserter är de fantastiska på grund av sin sötma.
Tips: Blåbär som växer i Norrland innhåller mer C-vitamin än de som växer i Danmark eller Tyskaland. Anledningen till detta är naturens egna reglage. Vi i Sverige behöver mer C-vitamin under hösten eftersom vi lever i ett mörkare klimat under vintern.

Papaya
Papayan är söt, smakrik och har ett gult fruktkött med ett vackert kärnhus. Skalet är grönt i början av mognadsprocessen och övergår sedan till att bli gult. Papaya främst i salsa och exotiska såser.
Tips: För att förhäva smaken kan en fruktsallad med papaya och någon av medlemmarna i citrusfrukt-familjen göra underverk!

Mango
Mangon växer på ett träd och finns i många olika varianter. De skiljer sig både i smak och utseende men är i alla avseenden en stor A-vitaminkälla. Sveriges vanligaste är den gröna, lite ovala mangon. Till skillnad från de flesta andra frukter så är de röda i början av mogningsperioden och blir gröna i moget tillstånd. Mango är sött och smakrikt men innehåller lika mycket energi som ett äpple. Numera är Mangon nästan lika vanlig som
ananas och banan om vi tänker ur importsynpunkt.
Tips: Använd mango i din matlagning som en alternativ sötningskälla. Koka med hackad
mango i dina såser eller grytor istället för att tillsätta socker. Det ger sötma, bindning och extra fibrer.

Granatäpple
Granatäpplet består av ett hårt skal och med ett innehåll av små, röda och hårda kärnor. De kan användas i fruktsallad eller för att söta tex: gröt.
Frukten är lika stort som ett vanligt äpple, är syrlig och vitaminrik. Presic som i ovan nämnda bär och frukter så kännetecknar den röda färgen ett vitaminrikt innehåll.
Tips: Färgen kan pressar ur frukten och används till färgsättning av bland annat drinkar.

Fänkål
Fänkålen har en lakritsliknande smak och är C-vitaminrik. Den ser inte mycket ut för världen men är en fantastisk smaksättare i rotfruktssoppor eller rotfruktsmos. Den kan ätas både rå, tillagad och är stark i smaken.
Tips: Fänkålens starka smak tar ofta överhanden i maten. För att undvika detta så kan du använda naturell yoghurt som neutraliserar den fräna smaken. Använd 2 msk naturell yoghurt till 1 dl fänkål.

Selleri
Sellerin är på gränsen till genomskinlig och vit i färgen. Den kan ätas rå eller tillagad och är ett bra tillskott i soppor och grytor. Den är nästintill smaklös men framhävs med chilli eller peppar. Skär den i stavar och använd tillsammans med andra rotfrukter genom tillagning i ugnen.
Tips: Selleri är supergott att doppa i dipp. Gör dippen på 1 dl kesella, 2 msk naturell yoghurt och färska örter. Mjölksockret i yoghurten slår ut beskheten i kesellan. Nyttigt, proteinrikt och ett annorlunda, men nyttigt snacks.

Grapefrukt
Grapefrukt är släkt med pomelon som är en större medlem i citrusfamiljen. Den växer på träd i klasar, är bitter och besk i smaken. Garpefruktköttet är c-vitaminrikt och påverkar surheten i magen så att ph-värdet i magen blir lägre.
Tips: Om du har blåsor i munnen så hjälper grapefruktsaften till att skynda på processen och vips så är blåsan borta.

Kumquat
Kumquat är små citrusfrukter som ursprungligen växte på små träd i Kina. De ser ut som små ovala apelsiner och äta med skalet på. Det finns både ovala och runda kumquat´s men den ovala är vanligast i Sverige.
Tips! Ta med dig en påse kumquats till festen som ditt snacksbidrag. Otroligt uppskattat både av stora och små!

Litchi
Litchi har ett vitt fruktkött med en smak som påminner om lime. Frukten kommer från Kina och var en av de frukter som ansågs tillhöra de rika släkterna.
Tips:Gör hål i frukten med en nål eller kniv och låt saften rinna ut. Blanda den med creme
fraiche och använd som en kall grillsås.

Tänkvärt tips!
Grönsaker och frukt är:

– vitamin- och mineralrika
– fyllda med fibrer
– en bra ersättning till sötsaker
– är mättande och ger dig mindre sug efter annat
– nyttigast om du blandar alla färger
– helt okej som frysta alternativ

Och… Bär som är odlade i Sverige innehåller mer näring än importerade p.g.a. midnattssolen

Text: Zarah Öberg – 2007