Bli kvitt förkylningen!

Höst och vinter är förkylningarnas tid och när vi möts efter sommarens eller julens semesterbreak, så blomstrar bakterierna i de Svenska hemmen. Här hittar du de bästa tipsen för hur er familj kan klara er undan sängliggande, feberfyllda dagar.

1. Var nog med din och dina barns handhygienen. Tvätta er varje gång ni har varit på offentliga platser, t.ex. i köpcentrum, på gymet, åkt kollektivt eller på andra platser där många förkylda människor vistas.

2. Försök att undvika andra människors nysningar eller snoriga ansikten. Ät aldrig utan att ha tvättat händerna före din måltid och torka barnens händer på en våtservett om ni är på resa. De äter ju som bekant gärna med händerna :-)

3. Ät mycket frukt och grönt, så du får i dig alla viktiga vitaminer och mineraler som kroppen behöver. C-vitamin i kombination med zink sägs vara effektivt mot förkylningar. Boosta även med minst 2000 enheter D-vitamin per dag.

4. Antioxidanter behöver vi vara nog med att få i oss. De finns i röda frukter och grönsaker… desto mörkare röd eller blåsvart färg, desto bättre. Grönt te, blåbär, rödkål eller röd paprika innehåller riktigt mycket antioxidanter.

5. Bra kost, regelbunden träning och ordentligt med sömn är en grundförutsättning för att bygga upp bra motståndskraft mot envisa förkylningar!

6. Försök att undvika stress. När kroppen är stressad är den mer mottaglig för sjukdomar.

7. Håll ytor, leksaker och t.ex. dörrhandtag rena. Var inte nojiga men torka gärna av ordentligt i förkylningstider.

8. Om någon i din närhet är sjuk, så undvik gärna att dela mat, dryck, handdukar och liknande mellan er.

9. Se också till att hålla er undan folk som hostar och nyser. Lär barnen att de ska vända sig bort när de nyser eller hostar.

10. Var nog med städning och uppdatera ditt förkylningsapotek. Bra att ha är pappersnäsdukar och våtservetter.