5 tips för att boosta med antioxidanter och bra byggstenar

Antioxidanter är kroppens skydd mot nedbrytning, sjukdomar och mot åldrandet.

Antioxidanterna hjälper cellerna mot de fria radikaler som tillverkas under den oxidering som sker vid inandning, träning, påverkan från avgaser, strålning, snabbmat och medicinering.

1. Fyll på med gott om frukt, grönt, superfruits, bär och mineraler och bra fetter från nötter, frön, kokosolja eller alger såsom spirulina och chlorella.


2. Alla dessa källor bör vara ekologiska, närodlade samt odlade under sin normala mognadsprocess, då en för kort sådan bidrar till att näringen inte hinner utvecklas maximalt.


3. Hetta ej upp maten över 40 grader, låt frukt och grönt vara så rått och grovrivet som möjligt, ät av alla olika färger och OM du tillagar, så gör det på låg värme, så kort tid som möjligt och aldrig i microvågsugn. 


4. Hetta inte upp fetter som inte tål temperaturer eftersom de härsknar på samma sätt som när de annars vistas i solen eller i höga temperaturer. Endast smör eller koksolja tål temperaturer.   


5. Köp hellre mat som har kortare hållbarhet och är gjord på bra råvaror istället för de som är fyllda med härdade fetter, socker eller andra tillsatser som konserveringsmedel, sötningsmedel eller andra E-vitaminer. Låt maten ligga i rumstemperatur och kyl ner, frys ner eller hetta upp så lite som möjligt.