10 tips för en vältränad insida



Andas djupt, sov ordentligt, ät långsamt, tugga noga, minska dina energitjuvar, vistas i lugna miljöer, boosta en energizer och lär dig träna din egen insida på bästa sätt.

1. Andas djupt och undvik stressig bröstkorgsandning. Tänk på att andas ut ordentligt, så det finns gott om plats för ny syrerik luft.
 
2. Sov alltid dina skönhetstimmar, i en lugn och avslappnad miljö och med en säng som anpassats till din kropp och tyngd.


3. Ät långsamt, tugga noga och drick ljummet vatten till maten för att påverka matsmältningen positivt. Välj bort socker som gör dig pigg och uppstissad och välj istället de byggstenar som gör sig stark, frisk och som hjälper ditt immunförsvar att hålla sig i balans. Kroppen kan jämföras med en bil som du fyller med de allra bästa delar och bränsle.  


4. Var inte rädd för att söka hjälp om din egen kraft går på sparlåga. Coaching blir ett allt vanligare sätt för att utveckla sig själv, för att hämta specialkunskap men också för att finna motivationen till att etablera den på långsiktigt vis.


5. Skriv ner de saker som du kan verifiera som energitjuvar i din tillvaro. Kanske är det dags att minimera umgänget med den jobbiga kollegan, negativa kompisen eller krävande släktingen. Uppmärksamma även miljöer, arbetsuppgifter och andra negativt inverkande situationer.


6. Vistas i lugna miljöer, där du minskar dina dagliga intryck för en timme eller två. Genom att befinna dig i naturen eller på exempelvis mediation eller yoga, så visar kroppen på sänkt puls och stress. Om du är stressad inombords, så behövs återhämtningen övas in med andningsövningar och nya mönster.


7. Omge dig med människor som du tycker om och som du kramar. Det hjälper dig att växa och må bra genom de oxytociner som kroppen frisätter vid beröring.


8. Tänk på din hållning och hur du lyfter upp kroppen när du står, sitter och går. Stå rakt, sträck på dig så att du kan andas ordentligt och rulla bak dina axlar för att motverka dålig hållning. Om du har ont, så fundera på den positiva intentionen i smärtan och uppmärksamma grundproblematiken istället för att låta kroppen kompensera genom att finna styrka på ett annat ställe.


9. Använd minst 10 minuter på din förmiddag och 10 minuter på din eftermiddag för att lyssna på en energizer. Energizern hjälper dig att gå ner i ett avslappnat tillstånd och balanserar upp dina hjärnvågor.


10. Välj tillsatsfri mat för att undvika att stressa systemet. KRAV-märkta, GMO-fria produkter är det mest lämpliga för att både få gott om näring och för att minska intaget av gifter. 


Läs mera på: www.kostkoll.se, www.detoxa.nu